متابولیسم ماهیچه‌ی تحت استرس می‌تواند از چاقی و دیابت نوع 2 جلوگیری کند

 30 ژوئن 2017- محققان معتقدند که متابولیسم ماهیچه تحت استرس خفیف می‌تواند به جلوگیری از چاقی و ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

 مطالعه‌ی محققان دانشگاه آیووا بر روی موشها نشان داد که یک نوع استرس متابولیک موجب افزایش هورمونی بنام  فاکتور شماره‌ی 21 رشد فیبروبلاست یا FGF21 می‌شود.

 یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که این حیوانات به طور کامل از چاقی و ابتلا به دیابت در امان می‌مانند، جالب توجه اینست که در موشهایی که دیابت در آنها به تازگی آغاز شده بود، افزایش هورمون FGF21 می‌تواند دیابت را معکوس کرده و آنها را به وزن طبیعی و مقدار قند خون نرمال باز گرداند.

پرفسور E. Dale Abel از بخش طب داخلی در کالج پزشکی UI Carverو مدیر مرکز تحقیقات دیابت در دانشگاه آیووا می‌گوید: این یک پدیده‌ی بیولوژیکی شناخته شده به نام hormesis[1] ست که در آن اندکی استرس می‌تواند نتیجه‌ای مطلوب داشته باشد، نتیجه‌ی کلی ما از این مطالعه اینست که احتمالاً یک نقطه مطلوب hermetically وجود دارد که در آن ایجاد استرس کم در عضلات می‌تواند مزایای متابولیکی به همراه داشته باشد. فرآیند استرس یا تنش متابولیکی توسط محققان با مهندسی  ژنتیک در موشها از طریق کاهش غلظت پروتئینی بنام OPA1درعضلات این حیوانات، ایجاد شد.

پرفسور Abel گفت: این آزمایشات ثابت کرد که عضله منبعی از FGF21 در گردش در موشهای فاقد OPA1 است و FGF21 مشتق شده از عضلات از موشها در برابر چاقی و مقاومت به انسولین ناشی از تغذیه، محافظت می‌کند.

 او افزود: اگر راهی  برای برنامه‌ریزی مجدد عضله به منظور تولید این هورمون بیابیم، می توانیم از مزایای  درمانی  آن برخوردار شویم. با این وجود محققان در حال تحقیق بر روی این موضوع هستند که آیا استرس متابولیسمی می تواند واکنش دیگری را تحریک کند که بتواند میزان FGF21 بیشتری را تولید نماید؟

پرفسورAbel گفت: در تحقیقات پیگیرانه بر روی این موضوع ما به بررسی استرس خفیف میتوکندریایی و تأثیر آن بر افزایش پاسخ استرس شبکه‌ی اندوپلاسمی  می‌پردازیم، تا شاید  بتوانیم همین اثرات را با ایمنی کامل تقلید نماییم. هم اکنون عواملی وجود دارند که می‌توانند مسیرهای استرس  در شبکه‌ی اندوپلاسمی را فعال کنند  بنابراین من تصور می‌کنم راهی برای فعال کردن این مسیر با روشی بسیار کنترل شده خواهیم یافت تا در پاسخ عضله به این استرس، مقادیر کافی از FGF21 تولید گردد و اثرات مفید آن القاء شود. نتایج این تحقیق درمجله‌ی EMBO منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/stressing-muscle-metabolism-could-prevent-obesity-and-type-2-diabetes-94295074.htmlیو



[1]واژه هورمسیس(Hormesis) از لغت یونانی(Hormesis) به معنی حرکت تند و اشتیاق به تحرک مشتق شده است. هورمسیس به پروسه ای اطلاق می شود که یک سلول، ارگانیسم یا گروهی از موجودات زنده پاسخ دو فازی (دوگانه) از خود در برابر مقادیر فزاینده ای از یک ماده یا شرایط خاص (شیمیایی، محرک بویایی یا استرس متابولیکی) نشان می دهند. معمولاً تماس با دوزهای پایین، اثرات تحریکی یا سودمند و دوزهای بالا اثرات مهاری یا سمی ایجاد می کند